Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Turistika v okolí Vlachova

Krásny kraj popretkávaný prírodnými či historickými krásami... To je kraj okolo obce Vlachovo, v ktorej Vás radi privítame. Nudiť sa určite nebudete, pretože ako sa hovorí: „všetky cesty idú do Ríma“, tu isto platí: „všetky trasy začínajú vo Vlachove“ J. Ak si nájdete chvíľu čas spoznávať našu obec a jej nádherné okolie, budeme radi, keď k nám zavítate. Isto to uznáte aj sami, že je čo obdivovať,  keď si prečítate naše tipy na turistiku v okolí Vlachova.

1. Stromíš - chata (1040 m.n.m.) po žltej turistickej značke.

Vlachovo je na hlavnej trase medzi Rožňavou a Dobšinou (Popradom). Nie je teda žiadny problém dostať sa sem: buď autom - zaparkovať sa dá pri reštaurácii Strešint, resp. na iných vyhradených parkoviskách, alebo jedným z mnohých autobusových spojov, ktoré premávajú cez našu obec. Pred reštauráciou sa nachádza turistický smerovník, ktorý vás nasmeruje na žltú turistickú značku smerom na Stromíš (1192 m.n.m). Po žltej značke je to 6,2 km ku chate na Stromíši (1040 m.n.m.), pričom prevýšenie je 655 m. Na križovatke „Pod Stromíšom“  treba odbočiť doprava ku chate (Na smerovníku je vyznačený smer ku studničke 300 m).

Detaily: žltá značka od smerovníka pred reštauráciou Strešint

Dĺžka: 6,2 km

Prevýšenie: 655 m

Pohľad na Stromíš pred vstupom do lesa pod Suchým vrchom

Výstupová cesta z Krížnych ciest vľavo Suchý vrch
Výstupová cesta z Krížnych ciest - vľavo Suchý vrch

Chata na Stromíši (1040 m.n.m.)

Aj takéto prekvapenie vás čaká.

Zimná idyla pri chate na Stromíši

1. Stromíš - útulňa Gálová (1023 m.n.m.) na Prednej Gálovej

Od chaty na Stromíši je to k útulni Gálová už len na skok. Potrebujete sa vrátiť 300 m naspäť na križovatku „Pod Stromíšom“  a ďalej pokračovať po žltej značke (spolu s červenou E8-kou) a dostanete sa po zvážnici až ku útulni Gálová (1123 m.n.m.). Je to asi  1,2 km, prevýšenie 96 m, klesanie 12 m. Kto sa po výstupe potrebuje osviežiť prejde 500 m ku studničke na Prednej Gálovej a môže si tam vychutnať osviežujúcu sprchu. Každý druhý deň tečie aj teplá voda, stačí iba trafiť ktorý.

Detaily: žltá značka / červená E8

Dĺžka (od chaty Stromíš k útulni Gálová): 1,2 km

Prevýšenie: 96 m

Klesanie: 12 m

Útulňa Gálová s prístreškom (1123 m.n.m.)

Sprcha na Prednej Gálovej

Panoráma Vysokých Tatier od útulne Gálová

Kráľová hoľa s Prednej Gálovej od útulne Gálová
  1. Stromíš z Dobšinského kopca

Na Stromíš vedie trasa aj z Dobšinského kopca. Na Dobšinský kopec sa môžete vyviesť autobusovým spojom. Blízko autobusovej zástavky je turistický smerovník, ktorý vás navedie na červenú značku smer Kruhová, Sedlo Dobšinský vrch, no a samozrejme smer Stromíš. Popod chatu Hubert (ku Koňovi) je to 16,3 km, prevýšenie 535 m a klesanie 996 m. (Po červenej značke cez Cinópel je to o 2,2 km dlhšie.)

Detaily: červená značka

Dĺžka trasy: 16,3 km

Prevýšenie: 535 m

Klesanie:  996 m

1. Babiná (1278 m.n.m.)

Keď ste už vyšli až ku útulni Gálová, nič vám nebráni ísť ďalej. Keď máte ešte dosť síl môžete pokračovať po žltej značke smer Babiná. Ďalej je to už pohodová prechádzka. Tam a späť ku útulni je to 6,6 km, prevýšenie je len 307 m. Dá sa to zvládnuť za dve hodiny. Keď je pekné počasie s dobrou dohľadnosťou, dajú sa vidieť okrem Vysokých Tatier, vrcholy Slovenského raja, z Nízkych Tatier je to Kráľova hoľa, Volovské vrchy, Stolické vrchy a  Levočské vrchy. S ďalekohľadom sa dá vidieť Spišský hrad aj Mariánska hora nad Levočou. Stojíte na najvyššom a aj najkrajnejšom kopci vo Volovských vrchoch, z druhej strany rieky Hnilec už totiž začína Slovenský raj. Na Babinú sa dá vyjsť po žltej značke i z Rakovca a pokračovať ďalej na Stromíš a až do Vlachova. Celá trasa meria 16 km, prevýšenie 648 m, klesanie 987 m. Do Rakovca sa dá pricestovať autobusom Rožňava – Spišská Nová Ves. (Treba si vyhľadať vhodný spoj.)

Detaily: žltá značka

Dĺžka trasy (od útulne Gálová po Babinú): 6,6 km

Prevýšenie: 307 m

pohľad na Babinú s chodníka na Zadnej Gálovej
Pohľad na Babinú z chodníka na Zadnej Gálovej

Pohľad na Slovenský raj z Babinej.

Babiná za horizontom úzky pásik vľavo, pohľad od útulne

1. Radzim (985,5 m.n.m.)

Na Radzim začína trasa od reštaurácie vo Vlachove pri hlavnej ceste po žltej značke smer Brdárka. Najskôr prejdete cez hlavnú cestu a zídete dole ku rieke Slaná. Prejdete cez most na druhú stranu. Hore briežkom lesnou cestou sa dostanete až pod Stožok a odtiaľ už pozvoľna prídete na lúky nad Brdárkou. Tu musíte na hrebeni odbočiť zo žltej značky na lesnú strmšiu cestu, neskôr chodník, ktorým sa dostanete až ku Vdovčíkovmu kreslu. Pod sebou máte ako na dlani Brdárku a ďalšie dediny v Štítnickej doline. Odtiaľ postupujete podľa miestneho značenia strmo hore až na vrchol Veľkého Radzima. Keď je dobrá dohľadnosť, môžete zísť o pár metrov nižšie, pod vrchol z druhej strany kopca, kde sa vám naskytne pekný pohľad na štíty Vysokých Tatier. A keď zídete po hrebeni západným smerom, dostanete sa na lúku medzi Veľkým a Malým Radzimom. Odtiaľ je to už len kúsok na vrchol Malého Radzima. Z vrcholu uvidíte pod sebou Vyšnú Slanú a nad ňou Rejdovú, no a samozrejme aj pyšne sa vypínajúcu Stolicu (1477 m.n.m.) v Stolických vrchoch. Na Malý Radzim a späť do Vlachova je to 18,8 km s prevýšením 1201 m. Treba počítať s celodennou túrou.

Detaily: žltá značka, neskôr lesná cesta, chodník

Dĺžka trasy: 18,8 km

Prevýšenie: 1201 m

Radzím z Dobšinského kopca

Pri výstupe na Radzím sa naskytne aj takýto pohľad na Stromíš, Malý Stromíš, Smerečinku a Babinú.
Pri výstupe na Radzím sa naskytne aj takýto pohľad na
Stromíš, Malý Stromíš, Smerečinku a Babinú.

1. Ľadovňa + vyhliadka Belákovo

K Ľadovni sa dá dostať okolo kaštieľa (kultúrny dom) vo Vlachove, následne treba prejsť k železničnej trati a popri koľajniciach prísť k železničnému mostu. Po moste prejsť na druhú stranu rieky Slaná a za mostom zísť na ľavú stranu chodníkom k Ľadovni. Od Ľadovne môžete  pokračovať chodníkom ďalej, trochu hore briežkom až na lesnú cestu. Po ceste zídete dole až ku brodu cez rieku a tu sa poberiete ďalej po strmej ceste vo svahu až na Belákov. Keď vyjdete na lúku, uvidíte drevenú vyhliadkovú vežu na Belákove. Tá sa už nachádza v Gočovskom chotári. Odtiaľ je pekný pohľad na Gočovo aj Vlachovo a celé široké okolie. Od autobusovej zástavky vo Vlachove na vyhliadku a späť je to 4,8 km s prevýšením 197 m. Na koniec túry si môžete urobiť malú zachádzku od železničnej trate ku Vlachovským rybníkom.

Dĺžka: 4,8 km

Prevýšenie: 197 m.

Výhliadka Belákovo

Ľadovňa Vlachovo

Prístrešok na opekanie pri Ľadovni

Vopred sa tešíme na vašu návštevu a veríme, že sa vám výlety v okolí Vlachova budú páčiť. Určite sa do Vlachova oplatí prísť viackrát, pretože príroda v našom regióne ponúka toľko krás, že sa to nedá zvládnuť za jeden deň, ba ani víkend. Srdečne vás pozývame využiť všetky možnosti, ktoré naša obec a jej okolie ponúkajú. Turistické túry sú vhodné pre zdatných turistov, ale aj rodiny s menšími deťmi.